Geachte klant, Momenteel is er sprake van een storing op het Vodafone netwerk. Dit heeft impact op onze diensten. U kunt ondervinden dat laadsessies niet starten.
Uiteraard wordt er alles aan gedaan om de storing z.s.m. te verhelpen. We begrijpen dat dit ongemak veroorzaakt en bieden onze oprechte excuses aan voor het eventuele ongemak dat u hierdoor ondervindt.
Met ‘verrekenen’ van laadsessies bedoelen wij de afwikkeling van laadkosten tussen u als eigenaar van een of meerdere laadpunten, en de gebruikers van die laadpunten, de EV-rijders. Op deze manier krijgt u maandelijks een uitbetaling van de laadsessies op uw laadpunten en de EV-rijders krijgen via hun laadpasaanbieders een rekening.
In dit artikel leggen wij uit hoe verrekenen bij Laadnet werkt wanneer er een openbare laadpas wordt gebruikt.
Om laadsessies te kunnen verrekenen, zijn ook andere partijen buiten Laadnet betrokken. Hieronder leggen wij uit welke partijen dit zijn, welke rol zij innemen en op welke wijze zij bij verrekenen betrokken zijn.
Home » Verrekenen van laadsessies
Graag leggen wij eerst onze rol uit. Laadnet is een Charge Point Operator, ook wel een CPO of BackOffice provider genoemd. Wij beheren vele laadpunten en zorgen ervoor dat ze allemaal continu kunnen worden gebruikt door EV-rijders om hun auto probleemloos op te laden. Onze rol kan grofweg worden opgesplitst in een commerciële en een technische rol.
Technisch gezien zorgen wij voor het onderhoud van ons netwerk van laadpunten (de laadinfrastructuur), inclusief diagnostiek, probleemoplossing en klantondersteuning zodat er altijd geladen kan worden. En mocht er zich een probleem voordoen, dan bieden wij op afstand ondersteuning. Eventuele on-site reparatie doen wij niet zelf, maar in overleg met de installateur die uw laadstations heeft geplaatst.
Onze commerciële rol heeft betrekking op verrekening van laadsessies. U kunt als eigenaar van laadpunten ervoor kiezen om ze openbaar te stellen, zodat EV-rijders met een openbare laadpas gebruik van die laadpunten kunnen maken. Wij vergoeden dan aan u de laadkosten, op basis van een laadtarief die u hebt ingesteld (kWh prijs + eventueel een starttarief en/of tijdtarief). Vervolgens dienen wij de laadkosten met de EV-rijders af te rekenen. Echter, deze afrekening doen wij niet rechtstreeks, maar via z.g. eMobility Service Providers (eMSP’s).
Laadnet hanteert een standaard beleid waarbij de laadkosten 1-op-1 wordt afgerekend met een eMSP. Hiermee bedoelen wij dat de laadkosten zonder afslag aan u wordt betaald/vergoed, en dat dezelfde laadkosten worden aangehouden bij afrekening met een eMSP. Voorbeeld: een laadsessie
van 10 kWh op basis van een laadtarief van EUR 0,40 resulteert in een bedrag van EUR 4,00. Deze EUR 4,00 betalen/vergoeden wij aan u, en brengen wij ook in rekening bij de eMSP.
Laadnet heeft alleen (contractuele) prijsafspraken met eMSP’s, en heeft geen (in)directe afspraken met EV-rijders en/of eventuele andere partijen in de keten (zie volgende alinea). Wat de houder of gebruiker van een laadpas dus uiteindelijk voor een laadsessie betaalt, ligt buiten de directe invloedsfeer van Laadnet. Houd er dus rekening mee dat het laadtarief dat bij afrekening aan de houder van een openbare laadpas wordt gehanteerd, (significant) kan afwijken van het laadtarief dat door de eigenaar van een laadpunt is ingesteld.
Een eMSP kan een EV-rijder direct als klant hebben en de verantwoordelijkheden ook direct aan de EV-rijder aanbieden. Echter, de klant van de eMSP kan ook een autofabrikant/-dealer, een mobiliteitsaanbieder, een autolease-/wagenparkbedrijf of werkgever zijn. Of een ketencombinatie van dit soort partijen, waarbij iedere partij een specifieke (mobiliteits)rol vervult. Het uitgeven van laadpassen wordt dan vaak door de eMSP verlegd naar de partij waarmee de eMSP een contract heeft, waarbij de eMSP de laadpassen overigens nog wel technisch beheert. Het afrekenen van laadsessies is in zulke gevallen geen 1-op-1 transactie meer tussen de eMSP en de EV-rijder, want de volledige afrekening verloopt dan immers over meerdere partijen.
Voorbeeld: Een eMSP heeft een mobiliteitsaanbieder als klant die de rol van laadpasuitgever vervult. Deze partij heeft op haar beurt een autoleasebedijf als klant, en het autoleasebedrijf een werkgever. Tussen deze partijen bestaan afzonderlijke afspraken, waaronder over tarifering en afrekening van laadsessies.
Heeft u een storing aan het laadstation die niet te herleiden is aan de elektrotechnische installatie en dient deze zo snel mogelijk te worden opgelost? Bel dan ons storingsnummer 088-5008112, ook bereikbaar buiten kantoortijden.
Bent u inmiddels gebruiker van Laadnet en heeft u een vraag over de financiële afwikkeling, de iOS app, Android app of back-end? Bel ons gerust op telefoonnummer 088-5008111 tijdens kantooruren (08:00 - 17:00 uur).