Geachte klant, Momenteel is er sprake van een storing op het Vodafone netwerk. Dit heeft impact op onze diensten. U kunt ondervinden dat laadsessies niet starten.
Uiteraard wordt er alles aan gedaan om de storing z.s.m. te verhelpen. We begrijpen dat dit ongemak veroorzaakt en bieden onze oprechte excuses aan voor het eventuele ongemak dat u hierdoor ondervindt.
Op deze pagina heeft u de antwoorden op de veel gestelde vragen
Home » Veel gestelde vragen
U bent EV-rijder:
Is de laadpas compatibel met Laadnet?
Controleer of uw laadpasuitgever voorkomt in de Laadnet compatibiliteitslijst.
Ja: neem contact op met uw laadpas uitgever voor meer informatie.
Nee: Maak gebruik een andere laadpas of start een Ad Hoc betaling indien het laadstation voorzien is van een QR-code sticker.
U bent laadstation eigenaar:
Controleer of het laadstation de juiste status heeft.
Open uw Laadnet app en kijk onder de locatie of het laadstation als "Beschikbaar" wordt weergegeven. Indien "Offline" dan kan de autorisatie mogelijk niet uitgevoerd worden. Herstart in deze situatie uw laadstation door de groep van uw laadstation spanningsloos te maken. Herstart na ca. 1 minuut.
Is uw laadstation net geïnstalleerd of toegevoegd aan een Laadnet account?
Het openstellen van laadlocaties/-punten voor gastgebruik moet in de systemen van diverse laadpasuitgevers worden verwerkt alvorens gastgebruik daadwerkelijk mogelijk is. Houd alstublieft rekening met een verwerkingstijd van maximaal 5 werkdagen.
Is de laadpas compatibel met Laadnet?
Controleer of de laadpas voorkomt in de compatibiliteitslijst.
Ja: neem contact op met uw laadpas uitgever voor meer informatie.
Nee: Maak gebruik een andere laadpas of start een Ad Hoc betaling indien het laadstation voorzien is van een QR-code sticker.
U bent EV-rijder:
Probeer de laadsessie nogmaals te stoppen door de laadpas nogmaals aan te bieden.
Vergrendel/ontgrendel de auto een keer.
Probeer de laadsessie te stoppen via de app van uw laadpaduitgever.
Bel de Laadnet storingsdienst 088-5008112
U bent laadstation eigenaar:
Naast bovengenoemde stappen kunt u tevens nog proberen om het laadstation via uw groepenkast even spanningsloos te maken en na ca. 1 minuut weer terug op spanning te zetten.
U heeft de laadkabel correct aangesloten en met uw laadpas geactiveerd en toch start de laadsessie niet.
Dit kan het gevolg zijn van Load Balancing dat is ingesteld op de locatie. Load Balancing betekent dat de beschikbare laadcapaciteit slim wordt verdeeld over meerdere laadpunten. Dit is belangrijk omdat er vaak meerdere elektrische voertuigen tegelijk willen opladen, en als alle voertuigen tegelijkertijd de maximale stroom vragen, kan dat leiden tot overbelasting van het elektriciteitsnet of de laadstations zelf.
Gevolg hiervan kan een uitgestelde laadsessie zijn. U kunt uw laadsessie gewoon actief laten, deze zal automatisch gestart/hervat worden wanneer er vermogen beschikbaar is.
Heeft u zojuist uw Laadnet account aangemaakt of heeft de installateur net uw laadstation opgeleverd ?
Hou dan rekening met een synchronisatietijd van ca. 15 minuten alvorens de Laadnet app uw station als online zal weergeven.
Is uw laadstation al langer opgeleverd of zelfs eerder al online geweest?
Volg dan alstublieft onderstaand stappenplan:
Blijft uw laadstation offline neem dan contact op met uw installateur.
Klik op de knop hieronder om de Laadnet-app te downloaden voor de computer. De app is tevens beschikbaar in de Google play store en App Store.
Tijdens het registratieproces (in onze app) vragen wij u om aan te geven op welke wijze u het/de laadstation(s) gaat gebruiken; privé (particulier) of commercieel (zakelijk). Wij dienen namelijk te weten aan wie wij onze laadbeheer-diensten gaan aanbieden, en aan wie wij deze dienen af te rekenen (inclusief eventueel vergoeden/verrekenen van laadsessies als exploitatie van toepassing is).
Privé (particulier) kiest u in de volgende situaties:
(*) Het is niet van belang wie de economische of juridische eigenaar van het laadstation is. Het laadstation kan dus bijvoorbeeld door uw werkgever beschikbaar zijn gesteld of via een leaseconstructie aan u zijn geleverd.
Commercieel (zakelijk) kiest u in de volgende situaties:
(**) Het bedrijf dat de laadbeheer-diensten wenst af te nemen, staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel ingeschreven en hoeft niet persé BTW-plichtig te zijn (zoals bijv. kan gelden voor VVE’s).
Klik op de link voor een uitleg over hoe een locatie kunt aanmaken in het Laadnet portaal.
Een stap voor stap instructie over hoe u een laadstation kunt toevoegen in het Laadnet portaal treft u hier:
Een instructie hoe u het tarief voor vergoeding aan kunt passen treft u hier.
Ja, dit is mogelijk. U dient daarvoor voor ieder laadpunt een QR-sticker op het laadstation aan te brengen en in de Laadnet-app te activeren. QR-code stickers kunt u via onze webshop bestellen.
Gaat u het laadstation openstellen voor gastgebruik? Dan heeft u de QR-sticker nodig op het laadstation.
Door het scannen van de QR-code of NFC-chip kan de EV-rijder in contact komen met onze storingsdienst. Tevens ontstaat de mogelijkheid voor ad hoc betalen. Ad hoc betalen betekent dat er een laadsessie gestart kan worden met een creditcard. (Handig wanneer een pas niet werkt of iemand deze vergeten is)
Bestellen van QR-code stickers kan via onze Webshop
De instructie hoe u de sticker koppelt aan uw laadpunt treft u hier.
De instructie hoe u de QR-sticker koppelt aan uw laadpunt treft u hier.
Start en stop laadsessies met deze pas op uw eigen laadstation. Registratie van verbruik is op pasniveau mogelijk i.c.m. uw Laadnet abonnement.
Deze passen zijn niet geschikt voor openbaar gebruik en/of automatische verrekening. Dat wil zeggen, ze zijn uitsluitend te gebruiken op alle laadstations die onder uw contract met Laadnet vallen.
U besteld de Laadnet laadpas via onze webshop.
Volg hier de instructies om een laadpas van Laadnet toe te voegen.
Kijk hier voor het overzicht van de Laadpas uitgevers waar Laadnet een contract mee heeft.
Beschikt u ook over een elektrische auto die u privé heeft aangeschaft? Gebruik dan nooit de laadpas van uw werkgever om deze auto op te laden op uw eigen laadstation! Dit is omwille van fiscale wetgeving namelijk niet toegestaan. Gebruik in plaats daarvan een laadpas van Laadnet. Laadsessies uitgevoerd met een laadpas van Laadnet worden niet vergoed en voorkomt afrekening jegens uw werkgever.
Wenst een derde persoon (bijvoorbeeld een kennis of familielid) gebruik te maken van uw laadstation? Gebruik dan ook hier uitsluitend een laadpas van Laadnet! Gebruik van de openbare laadpas van deze derde persoon resulteert in een roamingtransactie, met vergoeding en afrekening tot gevolg (hetzelfde als bij gebruik van de laadpas van uw werkgever).
Dit wordt door de fiscus gezien als inkomsten. Aangezien u zich als particulier bij ons heeft geregistreerd, is dit niet toegestaan. Kortom; gebruik uitsluitend een openbare laadpas op uw eigen laadstation als het ‘verrekening’ van laadkosten betreft in de werknemer-werkgever-sfeer. Voor alle overige situaties dient een laadpas van Laadnet te worden gebruikt. Eventueel misbruik is geheel voor uw eigen risico.
Een Laadnet laadpas besteld u éénvoudig via onze webshop.
De instructie hoe u een Laadnet pas aan uw account koppelt leest u hier.
Maandelijks in de e-mail bij uw creditfactuur treft u een .csv bestand met een specificatie van laadsessies.
Ook vanuit de Laadnet App kunt u de laadsessies inzien. Klik op "Laadsessies" in uw Laadnet account voor dit overzicht. Downloaden/exporteren* van dit overzicht is tevens mogelijk. Klik hier voor een instructie
* Deze functie treft u uitsluitend in de Laadnet Web-app. (niet in de mobiele apps)
Heeft u zojuist uw Laadnet account aangemaakt of heeft de installateur net uw laadstation opgeleverd ?
Hou dan rekening met een synchronisatietijd van ca. 15 minuten alvorens de Laadnet app uw station als online zal weergeven.
Is uw laadstation al langer opgeleverd of zelfs eerder al online geweest?
Volg dan alstublieft onderstaand stappenplan:
Blijft uw laadstation offline neem dan contact op met uw installateur.
Abonnementskosten:
Particulier € 3,00 per laadpunt / maand.
Zakelijk € 4,50 per laadpunt / maand.
Eénmalige aansluitkosten:
€ 9,95 per laadpunt.
Transactiekosten:
Voor elke laadtransactie waar wij voor u aan de slag gaan rekenen wij € 0,35. Dit bedrag kunt u eenvoudig via de instelbare tarieven in de app doorberekenen aan de gast-lader. Ditzelfde is ook van toepassing voor de thuislaadsessies die u wilt doorberekenen aan uw werkgever.
Tijdens het registratieproces (in onze app) vragen wij u om aan te geven op welke wijze u het/de laadstation(s) gaat gebruiken; privé (particulier) of commercieel (zakelijk). Wij dienen namelijk te weten aan wie wij onze laadbeheer-diensten gaan aanbieden, en aan wie wij deze dienen af te rekenen (inclusief eventueel vergoeden/verrekenen van laadsessies als exploitatie van toepassing is).
Privé (particulier) kiest u in de volgende situaties:
(*) Het is niet van belang wie de economische of juridische eigenaar van het laadstation is. Het laadstation kan dus bijvoorbeeld door uw werkgever beschikbaar zijn gesteld of via een leaseconstructie aan u zijn geleverd.
Commercieel (zakelijk) kiest u in de volgende situaties:
(**) Het bedrijf dat de laadbeheer-diensten wenst af te nemen, staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel ingeschreven en hoeft niet persé BTW-plichtig te zijn (zoals bijv. kan gelden voor VVE’s).
Klant worden bij Laadnet in 3 eenvoudige stappen:
Controleer of uw laadstation geschikt is voor de koppeling met Laadnet.
Controleer of uw laadstation is opgenomen in onze lijst met compatibel laadstations.
Uw laadstation dient naar Laadnet geconfigureerd te worden.
Doorgaans zijn dit werkzaamheden die door een installateur verzorgd worden. (Hier kunnen kosten aan verbonden zijn)
Registreer u als klant bij Laadnet.
Er zijn twee manieren om een account aan te maken bij Laadnet en een laadstation toe te voegen:
Alleen laadstations die een verbinding hebben met een beheersysteem kunnen worden aangesloten. Dit worden slimme laadstations genoemd.
Een laadstation moet minimaal beschikken over:
Een lijst met compatible laadstations zal nog worden toegevoegd. Wilt u zekerheid of uw laadstation op Laadnet kan stuur dan even een e-mail met merk en model naar info@laadnet.nl
De koppeling tussen uw laadstation en het Laadnet platform wordt ook wel configuratie genoemd.
Wij adviseren u deze werkzaamheden uit te laten voeren door een erkende Installateur.
Klik hier om naar de instructies voor het koppelen van uw laadstation aan het Laadnet-netwerk.
Tussen werknemer en werkgever:
Uw werkgever heeft met de auto een laadpas aan u beschikbaar gesteld waarmee u kunt laden op openbare laadpunten. Uw werkgever betaalt de kosten voor alle laadsessies die u met die laadpas heeft gedaan. De laadsessies die u op uw eigen laadstation uitvoert voor uw bedrijfsauto, dient u eveneens te autoriseren met de laadpas van uw werkgever. Deze laadsessies registreren wij in ons platform en voegen deze vervolgens toe aan die laadpas. De bijbehorende laadkosten van deze sessies baseren wij op het laadtarief dat u in de Laadnet-app eenmalig dient in te stellen. Laadnet biedt een scala aan laadtarieven die u kunt instellen. Zo is er altijd wel een laadtarief beschikbaar dat bij uw situatie past. Dit laadtarief kunt u eventueel in overleg met uw werkgever bepalen.
De laadsessies die we op uw laadpas hebben geregistreerd, brengen wij in rekening bij de uitgever van de laadpas waarmee onze vergoedingen aan u worden gedekt. De uitgever van de laadpas doet dit op zijn beurt weer met uw werkgever. Of met de leasemaatschappij en zij op hun beurt met uw werkgever. Zo is de spreekwoordelijke cirkel weer rond.
Bij een laadstation dat als openbaar staat ingesteld:
EV-rijders kunnen hun openbare laadpas aanbieden op uw laadstation. Laadnet heeft een afrekencontract met nagenoeg alle grote laadpasuitgevers. De kosten van een laadsessie brengen wij tegen het door u ingestelde laadtarief in rekening bij de betreffende laadpasuitgever. De laadpasuitgever zal op zijn beurt de kosten doorbelasten aan de leasemaatschappij danwel pashouder. Eens per maand keert Laadnet u alle vergoedingen van laadsessies die hebben plaatsgevonden op uw laadstation uit.
Goed om te weten! De vergoeding wij aan u betalen kan afwijken van het bedrag dat uw werkgever voor de laadkosten betaalt aangezien de tussenliggende partijen in de keten opslagen kunnen berekenen. Dit is afhankelijk van overeenkomsten tussen uw werkgever, het autoleasebedrijf en de uitgever van de laadpas. Hierop hebben wij als Laadnet geen invloed.
Kijk hier voor het overzicht van de Laadpas uitgevers waar Laadnet een contract mee heeft.
Ja, dit is mogelijk. U dient daarvoor voor ieder laadpunt een QR-sticker op het laadstation aan te brengen en in de Laadnet-app te activeren. QR-code stickers kunt u via onze webshop bestellen.
Voorwaarden:
Als u een abonnement heeft afgesloten, gaat u een 1-jarig contract aan. Na 1 jaar wordt het abonnement stilzwijgend verlengd. U kunt het contract na 1 jaar maandelijks opzeggen.
Opzegging indienen:
Om uw verzoek zo goed en soepel als mogelijk af te handelen verzoeken wij u gebruik te maken van het opzegformulier.
* Uw klantnummer kunt u vinden in de Laadnet App (zie "Mijn Account") of op een factuur van Laadnet.
Wanneer u in bezit bent van een laadstation en u gaat verhuizen dan kunnen er een aantal opties zijn. Onderstaand benoemen we de opties en zullen daarbij benodigde stappen beschrijven.
U verhuisd, het laadstation blijft achter
Benader de nieuwe eigenaar en stem af of hij/zij een Laadnet abonnement wil.
Zo ja, dan kan dient de nieuwe eigenaar zich als klant bij Laadnet te registreren. Hiervoor kan het aanmeldformulier gebruikt te worden.
Vermeld in het opmerkingenveld:
Zo nee, dan dient de huidige contracthouder het abonnement op te zeggen. Deze opzegging dient schriftelijk per e-mail aan info@laadnet.nl ingediend te worden. Houdt hierbij rekening met het opzegtermijn.
U verhuisd en het laadstation gaat mee
Stuur een e-mail naar info@laadnet.nl om uw verhuizing te melden.
Vermeld hierin:
Laadnet zal de verhuizing administratief voor u afhandelen, inclusief de aanpassingen in uw Laadnet App.
Maandelijks in de e-mail bij uw creditfactuur treft u een .csv bestand met een specificatie van laadsessies.
Ook vanuit de Laadnet App kunt u de laadsessies inzien. Klik op "Laadsessies" in uw Laadnet account voor dit overzicht. Downloaden/exporteren* van dit overzicht is tevens mogelijk. Klik hier voor een instructie
* Deze functie treft u in de Laadnet Web-app. (niet in de mobiele apps)
Facturen worden standaard per e-mail verzonden naar het door u opgegeven e-mail adres.
Creditfacturen zijn ook in de Laadnet App te vinden.
Klik in de App op "Mijn Account", ga naar "Instellingen" en klik op "Creditfacturen tonen"
U ontvangt als laadstation eigenaar/beheerder de creditfactuur rond de 21ste van iedere maand.
Het overzicht van de laadsessies is van de maand er voor. Als voorbeeld, de laadsessies van januari ontvangt u de credit factuur in februari etc.
De uitbetaling van de creditfactuur is 60 dagen na ontvangst van de creditfactuur.
De vergoeding wij aan u betalen kan afwijken van het bedrag dat uw werkgever of EV-rijder voor de laadkosten betaalt. Tussenliggende partijen in de keten kunnen opslagen berekenen of werken met vaste (maximale) vergoedingen. Dit is afhankelijk van overeenkomsten tussen uw werkgever, het autoleasebedrijf en de uitgever van de laadpas. Hierop hebben wij als Laadnet geen invloed.
In dit artikel leest u meer over de keten en het verrekenen van laadsessies
De vergoeding wij aan u betalen kan afwijken van het bedrag dat uw werkgever of EV-rijder voor de laadkosten betaalt. Tussenliggende partijen in de keten kunnen opslagen berekenen of werken met vaste (maximale) vergoedingen. Dit is afhankelijk van overeenkomsten tussen uw werkgever, het autoleasebedrijf en de uitgever van de laadpas. Hierop hebben wij als Laadnet geen invloed.
In dit artikel leest u meer over de keten en het verrekenen van laadsessies
Laadnet verstuurt facturen per e-mail naar het bij de accountregistratie opgegeven e-mail adres.
Wilt u het factuuradres wijzigen? Stuur dan een e-mail met uw klantnummer* en het nieuwe factuuradres naar factuur@laadnet.nl
* Het klantnummer kunt u vinden in de Laadnet App, onder "Mijn Account" of op een Laadnet factuur.
Heeft u een storing aan het laadstation die niet te herleiden is aan de elektrotechnische installatie en dient deze zo snel mogelijk te worden opgelost? Bel dan ons storingsnummer 088-5008112, ook bereikbaar buiten kantoortijden.
Bent u inmiddels gebruiker van Laadnet en heeft u een vraag over de financiële afwikkeling, de iOS app, Android app of back-end? Bel ons gerust op telefoonnummer 088-5008111 tijdens kantooruren (08:00 - 17:00 uur).